Overslaan en naar de inhoud gaan

contact

Uitvaart

Bel bij overlijden

0800 - 023 05 50

Nu beschikbaar

0800 - 023 05 50

Voor het melden van een overlijden en informatie over uitvaartzorg kunt u ons 24 uur per dag, 7 dagen per week bereiken. We staan altijd voor u klaar.

Alles over uitvaarten

Uitvaartverzekering

Mijn Monuta

U kunt uw gegevens gemakkelijk online inzien en aanpassen in uw Mijn Monuta account.

Alle vragen over verzekeringen
Uitvaartverzorger zoeken

Uitvaartverzorger zoeken

Voor het melden van een overlijden en informatie over uitvaartzorg kunt u ons 24 uur per dag, 7 dagen per week bereiken. We staan altijd voor u klaar.

Zoek
Vragen over verzekeringen

Vragen over verzekeringen?

Neem contact met ons op

Contactformulier

0800 - 022 22 92

Niet beschikbaar


De wachttijd op de klantenservice is langer dan normaal. Excuses voor het ongemak. Voor het aanpassen van uw verzekering kunt u ook terecht in Mijn Monuta. Voor het melden van een overlijden kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week bellen met 0800 0230550. ×

Neem contact met ons op

Contactformulier

FAQ verzekeringen / Algemeen

Waar kan ik de voorwaarden van mijn polis vinden?

In uw Mijn Monuta-account vindt u uw polis en de bijbehorende polisvoorwaarden van uw uitvaartverzekering. Heeft u nog geen Mijn Monuta-account? Activeer dan uw Mijn Monuta-account.

Hoe weet ik of ik voldoende verzekerd ben?

Uw uitvaart is persoonlijk en daarom verschillen de kosten ook per persoon. Met de uitvaartkostenmeter berekent u eenvoudig de kosten van een uitvaart naar uw wensen. Leg deze uitkomst naast uw polis en bekijk of u voldoende verzekerd bent. 

Wilt u liever persoonlijk advies? Ga dan naar uw eigen verzekeringsadviseur. Zoek hier de verzekeringsadviseur bij u in de buurt.

Ik wil mijn partner graag meeverzekeren op mijn polis, hoe doe ik dat?

U kunt uw partner eenvoudig meeverzekeren op uw polis in Mijn Monuta. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd als u ze bijschrijft op uw verzekering. Heeft u nog geen Mijn Monuta-account? Activeer dan uw Mijn Monuta-account.

 

Mijn partner en ik gaan uit elkaar, hoe kan ik dit doorgeven?

Als u met uw (ex-)partner op één polis staat, kunnen wij de polis splitsen. Wij hebben hiervoor een ingevuld overdrachtsformulier nodig. Lees meer over het overdragen van een verzekering.

Hoe kan ik mijn verzekering overdragen, iemand machtigen of mijn begunstigde wijzigen?

U kun dit doen door een van onderstaande formulieren in te vullen en ondertekend te retourneren naar bijlage@monuta.nl.

Machtigingsformulier

Overdrachtsformulier

Formulier wijzigen begunstigde

Ben ik verplicht om een begunstigde aan te wijzen?

Als u een Uitvaart Geld-verzekering heeft is het belangrijk om te weten wie uw begunstigde is. De begunstigde is de persoon die na het overlijden beschikking krijgt over het verzekerde bedrag. Hiermee kan deze persoon de uitvaart regelen.

Als u zelf geen persoon als begunstigde heeft aangewezen, dan geldt de wettelijke begunstiging. Dit is eerst de weduwe of weduwnaar. Er ontstaat vaak een probleem als de verzekerde overlijdt en de partner al eerder is overleden. U kunt deze situatie voorkomen door de begunstiging aan ons door te geven.  Een andere begunstigde kan bijvoorbeeld een familielid of vriend of vriendin zijn. U kunt maximaal vier personen aangeven die als begunstigde op de polis moeten worden geplaatst.

Wilt u de begunstigde van uw verzekering wijzigen? Download het begunstigingsformulier en stuur deze ingevuld en ondertekend retour per e-mail

Ben ik verplicht mijn uitvaart door Monuta te laten verzorgen?

Nee, dit bent u niet verplicht, maar het is wel aan te bevelen. Afhankelijk van uw verzekering, zijn er grote financiële voordelen als u de uitvaart door Monuta laat verzorgen. Bij een kapitaalverzekering keren wij een bedrag uit aan uw nabestaanden. Zij zijn vervolgens vrij in de keuze voor een uitvaartverzorger. Als Monuta de uitvaart verzorgt, krijgt u korting op de uitvaart. 

Bij een verzekering met een dienstenpakket (natura verzekering) verzorgt Monuta de uitvaart. Als uw nabestaanden kiezen voor een andere uitvaartverzorger, heeft dat gevolgen voor de uitkering van uw verzekering. Lees hierover meer op www.monuta.nl/voorwaarden.

Heeft Monuta verzekeringen overgenomen van andere verzekeraars of uitvaartverenigingen?

Monuta heeft een aantal uitvaartverzekeringen overgenomen van andere verzekeraars en uitvaartverenigingen. Welke dit zijn vindt u, op alfabetische volgorde, in onderstaande lijst:

  • Anova/Zao
  • Apeldoorn begrafenis fonds
  • De Losserhof
  • DEESTW
  • Dieren
  • EBO
  • Edam-Volendam
  • Eijgelshoven (Nuth)
  • Helpt Elkander
  • Kloppersingel
  • Nationaal Uitvaart Fonds
  • NAVO 
  • Roswinkel
  • Steun Elkaar
  • Uitvaartvereniging Deventer
  • Universele
  • Zutphen
  • Zwolsche

Heeft u in het verleden bij één van deze verzekeraars of uitvaartverenigingen een uitvaartverzekering afgesloten en wilt u weten hoe u verzekerd bent? In uw Mijn Monuta-account kunt u uw polis inzien, met daarbij de polisvoorwaarden die voor uw uitvaartverzekering van toepassing zijn. Heeft u nog geen Mijn Monuta-account? Activeer dan uw Mijn Monuta-account

Cremeren

Welke bestemming kan ik aan de as geven?

U kunt de as bewaren of verstrooien. Kiest u voor bewaren, dan kunnen de asresten in een sierurn in het columbarium van het crematorium worden bijgezet. Een columbarium is een muur met verschillende nissen waar urnen in staan. Een andere mogelijkheid is om de urn in een klein graf te plaatsen op een begraafplaats. Maar u mag de urn ook mee naar huis nemen en daar bewaren.

Kiest u voor het verstrooien van de as, dan kunt u dit (laten) doen op een speciaal daarvoor bestemd veld bij het crematorium. Er zijn ook speciale boottochten en vluchten voor het verstrooien van de as. Een andere mogelijkheid is een gedeelte van de as bewaren in speciaal daarvoor ontworpen sieraden. Wilt u meer weten? Lees meer over asbestemming.

Moet je direct beslissen wat er met de as gebeurt?

Nee, dat hoeft u niet meteen te beslissen. Volgens de wet moet de as minimaal een maand in het crematorium blijven. Hier wordt de as bewaard in een askoker in de algemene nis. Deze is niet open voor publiek. Door de wettelijke termijn heeft u voldoende tijd om een goede keuze te maken voor de definitieve bestemming van de as.

Mogen sieraden tijdens de crematie om blijven?

U mag zelf kiezen wat er met de sieraden gebeurt bij een crematie. Misschien wilt u ze bewaren als herinnering aan de overledene. Laat u de sieraden om bij de overledene, dan gaan deze mee in de crematieoven. De edelmetaalresten die overblijven na de crematie worden verzameld en verkocht. De opbrengst, jaarlijks een groot bedrag, gaat naar een aantal goede doelen. Alle crematoria in Nederland doen hieraan mee.

Waar blijft de kist bij een crematie?

Na de afscheidsdienst wordt de overledene overgebracht naar de ovenruimte. Bij het cremeren wordt de kist in de crematieoven geplaatst. De kist vergaat daarbij door de hitte. 

Wat gebeurt er met het lichaam tijdens crematie?

Na de afscheidsdienst wordt de overledene overgebracht naar de ovenruimte. Op de kist komt een vuurvast steentje met een uniek nummer. Het steentje blijft tijdens het cremeren in de oven. Hierdoor kan de as altijd worden geïdentificeerd na de crematie. Vervolgens wordt de overledene op een speciale wagen de oven ingevoerd bij een temperatuur van 800 graden Celsius. De verbranding duurt vervolgens ongeveer een uur tot anderhalf uur.