Overslaan en naar de inhoud gaan
Afbeelding
Blog Hoe is het mogelijk

Vragen over
incasso

Mijn Monuta

Wil je jouw verzekering en de incasso bekijken? Log dan in op Mijn Monuta.

Verzekeren | Incasso

Wat is het nieuwe incassomoment en waarom is het gewijzigd?

Monuta krijgt een nieuw polis systeem dat beter bij deze tijd past. Met dit systeem worden alle premies automatisch rond de 1e van de maand afgeschreven. Betaal je via een betaalinstructie? Dan krijg je voor de 1e van de maand een nota voor uw premie. Zorg voor gemak en bespaar tijd door nu over te stappen op automatische incasso. Via Mijn Monuta kun je jouw betalingsvoorkeur gemakkelijk zelf wijzigen.

Wanneer wordt mijn premie afgeschreven onder het nieuwe incassomoment?

Bij automatische incasso schrijven we rond de 1e van de maand af. Betaal je per kwartaal, halfjaar of jaar? Dan schrijven we de betaling ook vanaf de 1e dag van die periode af.

Heeft het nieuwe incassomoment invloed hebben op mijn verzekeringspremie?

Nee, je premie per jaar blijft hetzelfde. Alleen het moment van betalen verandert. Je betaalt eenmalig een deel van de premie, zodat je daarna altijd van de 1e tot de laatste dag van de maand betaalt. Daarna betaal je de volgende maand. Geen zorgen, je betaalt natuurlijk niets extra. Tel je alle betalingen bij elkaar op? Dan kom je op dezelfde premie per jaar uit als die je nu betaalt.

Moet ik iets doen om mijn betaalgegevens bij te werken voor het nieuwe incassomoment?

Nee, je hoeft niets te doen. Maar het is altijd goed om je gegevens te controleren in Mijn Monuta. Ga naar www.monuta.nl/contact om in te loggen. Daar kun je jouw persoonlijke gegevens bekijken, aanpassen en je verzekering en uitvaartwensen beheren.

Maak je gebruik van internetbankieren en heb je jouw betalingen ingepland?

Zorg er dan voor dat je de betalingsdatum aanpast naar het begin van de maand. Belangrijk: vergeet niet de eenmalige deelbetaling op tijd te betalen.

Krijg ik een herinnering voordat mijn premie wordt afgeschreven onder het nieuwe incassomoment?

Je krijgt een herinnering per e-mail of brief, afhankelijk van jouw communicatievoorkeur, met uitleg over de wijziging.

Wat gebeurt er als ik niet genoeg saldo heb bij de incasso?

Als de betaling niet lukt, krijg jeeen herinnering van de bank om alsnog te betalen.

Kan ik het incassomoment aanpassen als het niet goed uitkomt?

Helaas is dat niet mogelijk.

Kan ik de betaalfrequentie wijzigen?

Ja, je kunt je betaling aanpassen van jaar/halfjaar/kwartaal naar maandbetaling. Hiervoor geldt wel een kleine toeslag. Wil je hierover meer informatie of wil je dit wijzigen? Neem dan gerust contact met ons op.

Wordt mijn dekking beïnvloed wanneer ik niet op tijd betaal?

Als een incasso niet lukt, probeert Monuta het nog een keer. Lukt dit ook niet of betaal je de factuur niet? Dan starten we een herinnerings- en aanmaningstraject. We vragen je dan de achterstand te betalen. Je kunt contact met ons opnemen om een oplossing te vinden. Betaal je na meerdere herinneringen nog steeds niet? Dan wordt jouw polis opgezegd, afgekocht of premievrij gemaakt. Je wordt hierover geïnformeerd.

Kan ik ervoor kiezen om mijn premie handmatig te betalen in plaats van automatische incasso?

Als je nu via een automatische incasso betaalt, kun je dit niet veranderen naar zelf betalen. Bij een nieuwe verzekering is automatische incasso de enige manier om uw premie te betalen.

Waar kan ik terecht als ik nog meer vragen heb?

Staat je vraag niet tussen de meest gestelde vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice. Via www.monuta.nl/email-contactformulier vul je gemakkelijk jouw vraag in op het contactformulier. Wij beantwoorden je vraag dan zo snel mogelijk. Ook kun je ons telefonisch bereiken via het gratis telefoonnummer 055 539 1784. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 20.00 uur.