Hoe open ben jij
over afscheid?
De dood is en blijft een lastig onderwerp. “We zeggen wel vaak dat we daar opener over zijn, maar in de praktijk valt dat nog flink tegen. We praten er liever niet over. We stoppen het graag weg. En mensen hebben het te druk met het dagelijks leven om erover na te denken. Laat staan om het praktisch te regelen. ‘Dat komt een andere keer wel’, hoor je dan. Of: ‘Nu even niet hoor, ik heb genoeg aan mijn hoofd.’ ‘Ik wil het wel regelen, maar pas later.’”
Yolanda Wouters is manager corporate marketing en communicatie bij Monuta. Zij vertelt waarom open zijn over afscheid zo belangrijk is. Voor intermediairs, voor klanten, voor iedereen.
Dat willen wij doorbreken!
Maak het bespreekbaar
“We vinden dat dit anders moet kunnen. Onze merkbelofte is ‘open over afscheid’. Dit betekent eigenlijk dat wij het afscheid, in de breedste zin van het woord, bespreekbaar willen maken. Het minder complex en beladen maken. Zodat we er samen open, eerlijker en luchtiger over kunnen zijn. Natuurlijk, we hoeven er geen feestje van te maken, want het blijft natuurlijk een ingewikkeld onderwerp. Maar we willen het wel makkelijker, toegankelijker, bespréékbaarder maken.”
Daarbij hoort óók
de praktische kant
“Onze missie is sinds jaar en dag: ‘voor iedereen een afscheid met een goed gevoel’. Om een goed gevoel bij een afscheid te hebben, is het essentieel dat ook de financiële kant goed geregeld is. Want het is natuurlijk heel naar als iemand wel uitvaartwensen heeft, maar dit financieel niet bekostigd kan worden ... Door dit bespreekbaar te maken, kun je financiële verrassingen achteraf voorkomen.”
Neem die verzekering mee
in je onderhoudsgesprek
“Ben daar ook open over. Het hoeft geen zwaar of moeilijk onderwerp te zijn. Sterker nog: het is de enige verzekering die je adviseert waarvan de klant zeker weet dat hij deze ooit zal gebruiken. Mensen denken ook vaak: ‘ik heb lang geleden een uitvaartverzekering afgesloten. Dat heb ik goed geregeld. Daar hoef ik nu niet meer over na te denken.’ Maar naarmate je ouder wordt, kunnen ook je uitvaartwensen veranderen. Past de hoogte van de verzekering dan nog wel bij je wensen? Ben je niet onderverzekerd?”
Kortom, regelmatig checken
is belangrijk
“Controleer dus ook in de toekomst regelmatig of de verzekering nog aansluit bij de wensen van je klant. Dat is niet alleen belangrijk met het oog op de kosten. Maar ook voor het verwerken van verdriet. Bij het omgaan met het verlies. De draad erna weer oppakken. Want is het afscheid niet helemaal zo geweest als iemand had gehoopt of gewild? Dan is dat daarna gewoon extra zwaar voor de nabestaanden. En dat wil niemand voor zijn of haar dierbaren.
Dus - ik kan het niet genoeg benadrukken - maak het bespreekbaar.”
Reageren op dit blog?
Yolanda Wouters gaat graag met u in gesprek. Stuur haar een e-mail.
Open zijn over afscheid:
hoe doe je dat?
Deze praktische tips kunnen helpen:
- Mensen kunnen uitvaartwensen vastleggen met de handige tool ‘Mijn Uitvaartwensen’.
- Ook met de uitvaartkostenmeter kan iemand heel eenvoudig aangeven wat de wensen zijn en direct zien wat dit kost.
- We stimuleren mensen om bijvoorbeeld aan elkaar te vragen ‘wat voor een muziek zou jij nou willen op je uitvaart?’. Want daar hebben mensen sneller een mening over. Kunnen ze zich wat bij voorstellen. We praten nou eenmaal makkelijker over muziek, dan over een soort kist of locatie van het afscheid. Verwijs de klant eens naar onze top 10 van de meest voorkomende muzieknummers bij Monuta-uitvaarten.