Blogs uit de
branche
Op deze pagina staan blogs rondom het advies over de financiering van uitvaartkosten. Met onze blogs willen wij financieel adviseurs inspireren hoe zij meer toegevoegde waarde kunnen bieden richting de klant.
Nazorg
next level
Het was een intensieve dag die gepaard ging met vele emoties en ik voel mij voldaan. Ik zal het niet ontkennen: een goed gevoel. Dit is waarom ik mijn werk zo mooi vind.”
Advocaat Coen de Koning van Slot Letselschade vertelt waarom een uitvaartverzekering zo belangrijk is en hoe hij als letselschadespecialist samen met Monuta mensen nóg beter kan helpen.
Vertrouwen in
financieel advies
Ik liep van de week door de supermarkt toen ik dacht aan mijn werk als financieel adviseur. Misschien kwam het omdat ik bijna 1 euro voor een paprika eigenlijk wel wat gortig vond. En dat ik nadacht over al die mensen die steeds meer moeite hebben om iedere avond een – gezonde! – betaalbare maaltijd op tafel te zetten.
Ronald Evers vertelt over het belang van goed financieel advies.
Zo ziet onze wereld
er in 2040 uit
We hebben nog steeds geen vliegende auto’s. Maar we zijn wel dichtbij! De toekomst ontwikkelt zich in razend tempo. Wat betekent dit voor jouw werk als financieel adviseur? Wat betekent dit voor Monuta? Ruud van der Wal, Manager intermediaire distributie bij Monuta, blikt een kleine 20 jaar vooruit.
Hét moment om na te
denken over uitvaartkosten
Het leven is één groot avontuur! In welke fase je ook zit, never a dull moment! Pluk de dag! Ik hoor je denken: ‘Nou nou nou, wat een enthousiasme. Dat valt wel wat mee hoor’. Maar geloof me, het is maar net hoe je naar het leven kijkt.
Van hypotheek
tot uitvaart
"Ik kan er met m’n pet niet bij. De hypotheekadviseur praat met zijn klanten wel over schone lucht in huis en de mogelijke besparingen met zonnepanelen, maar niet over een uitvaart. Hoe kan dat toch?"
Ruud van der Wal, Manager intermediaire distributie bij Monuta, deelt waarom het zo belangrijk is om een uitvaartverzekering mee te nemen in een hypotheekadviesgesprek!
Monuta voelt zich thuis
in de huidige markt
Hoge rente is heel vervelend. Maar gek genoeg kan deze hoge rente óók voordelen hebben. Voor de nieuwe uitvaartverzekeringen van Monuta bijvoorbeeld omdat bij een gestegen rente in de meeste gevallen de premie daalt. Op het moment dat financieel adviseurs hypothecair advies geven, is dit een uitgelezen moment om meteen iemands totale financiële situatie in kaart te brengen.
Ruud van der Wal, manager Intermediaire Distributie, geeft zijn blik op de marktontwikkelingen.
Bedankt dat je
er niet was
“Natuurlijk, ook wij maken impact op het milieu met onze uitvaarten. Dus daar willen en moeten we wat mee. Net als alle andere bedrijven in Nederland en Europa moeten wij straks rapporteren over onze uitstoot, onze voetprint. En de waarden die wij toevoegen aan deze wereld.” Om onder andere hiermee aan de slag te gaan, heeft Monuta een Environmental, Social en Governance (ESG)-team opgezet.
Romy Vooijs, Campagnemanager bij Monuta, vertelt wat dit team doet. En waarom duurzaamheid niet altijd duurder hoeft te zijn.
Ik hang op met
een glimlach
Uhm, ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik moet beginnen … Mijn vader is pasgeleden overleden. Hij had helemaal niets geregeld voor zijn uitvaart. Dat was moeilijk voor ons, als nabestaanden.” Als ik een telefoontje aanneem, weet ik nooit van tevoren wie ik aan de lijn heb. In dit geval voelde ik dat dit gesprek verder ging dan een vraag over een premiebetaling die niet goed is gegaan.
Wie zegt u?
...maar die ken ik helemaal niet!
‘Assurantiekantoor Goed Voor Mekaar ’? Die ken ik helemaal niet, mijn financieel adviseur heet heel anders.’ Dit hoorde ik laatst weer van een collega van ons Klant Contact Center van Monuta. Het komt vaak voor dat klanten van intermediairs ons bellen met vragen, maar niet meer altijd weten wie hun intermediair is ...
De grootste uitdaging
is het einde
Ik spreek veel mensen over het einde. Het einde van je onderneming om precies te zijn. Je werkt keihard om je dromen uit te laten komen. Om een mooi bedrijf te hebben, een zinvol leven te leiden. Je hebt je ziel en zaligheid in je bedrijf gelegd. Vele mooie momenten met klanten zijn vriendschappen geworden. En dan bedenk je om te verkopen …
Bedankt collega,
je hebt me goed geholpen!
Gisteren belde ik een verzekeraar. Tenminste dat probeerde ik. Nadat ik mij door zo’n 20 keuzemenu’s had geworsteld, kwam ik een wachtrij terecht. ‘Er zijn 11 bellers voor u’. Toen heb ik het opgegeven. Dan maar niet.
Geerie Lieferink, desk-accountmanager bij de afdeling Intermediair Support van Monuta, vertelt waarom een intermediair zaken moet doen met Monuta.
Brothers
in arms
We willen net een dessert bestellen tijdens een etentje. Op dat moment zegt mijn schoonvader ineens: “Ik wil graag een nummer van Dire Straits op mijn uitvaart”. Zomaar, uit het niets. De laatste tijd had hij een aantal bekenden moeten ‘wegbrengen’ zoals hij het noemt. “En regeren is vooruitzien. Dus vandaar”, voegt hij eraan toe.
Geen woorden
maar daden
Koffie met tompoezen. En dan later thuis nog een mokkataartje. Want die vond hij altijd zo lekker. En geen stijve kleding, gewoon in je kloffie zoals je bent. We kiezen dan straks een strakke, moderne mooie grafsteen. In zijn eigen stijl. Ik weet zeker dat hij dat had gewild. Toch …? Of denk je dat hij toch liever gecremeerd wordt …? Ik weet het niet meer hoor...
Waarom uitvaartadvies
geld mag kosten
Je neemt een laatste slok koffie en klapt je laptop dicht. Je hebt een voldaan gevoel! Want je hebt net een mooi en passend advies op papier gezet, al zeg je het zelf. Dit presenteer je morgen aan je klanten. Een jong stel dat zo slim is om over een uitvaartverzekering na te denken. Herken je dit? Dan herken je misschien ook een lichte frons op de gezichten van je klanten…
"Ik timmer zelf wel
een kist"
‘Wat kost een uitvaart nou eigenlijk?’ Uitvaartverzorgers krijgen deze vraag regelmatig. En jij, als financieel adviseur, hebt deze vraag vast wel eens gekregen van een klant. Want je adviseert tenslotte uitvaartverzekeringen. Tja, wat zeg je dan?
Niet langer ondernemen
via de achteruitkijkspiegel
‘Ik zie het niet meer zitten!’ Je loopt vast in de drukte van de dag en het zicht is je volkomen ontnomen. Vervelend, maar ik begrijp dat heel goed. Inzicht hebben, de situatie goed kunnen inschatten en vervolgens de juiste keuzes maken, is namelijk verdraaid lastig. Niet alleen voor jou als ondernemer, maar voor iedereen.
Hoe open ben jij
over afscheid?
“We zeggen wel vaak dat we opener zijn over de dood, maar in de praktijk valt dat nog flink tegen. " Yolanda Wouters is manager corporate marketing en communicatie bij Monuta. Zij vertelt waarom open zijn over afscheid zo belangrijk is. Voor intermediairs, voor klanten, voor iedereen.
Als je doet wat je deed,
krijg je wat je kreeg
Wat wil de klant van nu voor morgen? Hoe kunnen we de klant dat bieden zonder in oude producten en adviezen te blijven hangen? Monuta accountmanager Martijn Gums vertelt waarom de nieuwe producten van Monuta zo passen bij deze tijd, maar nog niet iedereen daar direct voor open staat.
Check! Weer iets van
mijn lijstje afgevinkt
Heeft u een testament geregeld? Ik dus niet. Ik kreeg dan ook danig op mijn kop van een goede vriend en tevens notaris toen we het erover hadden. Want ik heb wel een dochter van 17 jaar en een zoon van 20 jaar... Dit moet je toch gewoon goed geregeld hebben?
Wie nu leeft,
wie nu zorgt!
Eén ding is zeker: dood gaan we allemaal. We weten alleen niet wanneer. Gelukkig! Maar eigenlijk zou een uitvaartverzekering dus heel makkelijk te adviseren moeten zijn. Want je weet tenslotte zeker dat deze verzekering uitkeert...
Zegt u 'het spijt me'
na een gebrekkig advies?
Goed advies geven en het vervolgens goed regelen. Dat is zo’n beetje de kern van ons beroep. Dat geldt voor u als verzekeringsadviseur en voor mij als kandidaat-notaris. Gelukkig gaat dat meestal goed. Maar soms ook niet. En juist in ons vak is dat meer dan vervelend. Daarbij verwacht de consument foutloze dienstverlening, en dat is logisch. Want fouten op dit gebied kunnen niet alleen behoorlijk kostbaar, maar ook behoorlijk pijnlijk zijn.
Waarom een uitvaartverzekering
zo belangrijk is
Meneer en mevrouw Van Almen hadden altijd hard gewerkt om de eindjes aan elkaar te knopen. Ze stonden altijd klaar voor een ander. Voor de kinderen en later ook de kleinkinderen. Maar ook voor mensen om hen heen die hulp en steun nodig hadden.” Uitvaartverzorger Guido Steennis vertelt over de uitvaart van Adriaan van Almen. En waarom een uitvaartverzekering zó belangrijk is.
Waarom praten we
nooit over de dood?
In de uitvaartbranche mag praten over de dood dan heel normaal zijn, voor heel veel mensen blijft het moeilijk. Over het einde denken we gewoonweg liever niet na. Terwijl de huidige coronacrisis ons bij uitstek confronteert met onze sterfelijkheid. Moeten we er in deze tijd niet juíst over praten, zou je denken...
Advies zonder adviseur?
Echt (geen) Hema!
Verontwaardiging. Dat is misschien nog wel de beste beschrijving van de reactie van (vooral) de ‘oude garde’ van notarissen toen de Hema in 2013 testamenten ging verkopen. In vergaderingen van onze beroepsorganisatie, in de vakbladen en in discussiegroepen op internet spuwden ze hun gal: “De bijl aan de wortel van de rechtszekerheid!”
De (on)zichtbare
adviseur
De nota van afrekening. Voordat we de hypotheekakte ondertekenen, neem ik hem uiteraard met uw klanten door. Dat is het moment waarop de kopers zien wat hun nieuwe huis hen tot nu toe gekost heeft. Niet alleen de koopprijs en de overdrachtsbelasting, maar ook de kosten van de makelaar, de bank, de NHG, de notaris, de taxateur, het kadaster en last but not least… de hypotheekadviseur. Een veelvoud van de kosten van de notaris. Wat ik de adviseur overigens van harte gun.
Onzekerheid is de enige
zekerheid die er is
Onlangs sprak ik met een 75-jarige man over zijn testament. Een gepensioneerde dermatoloog die 10.000 euro wilde nalaten aan zijn achterneefje. ‘Voor zijn studie,’ had hij erbij gezegd, in de hoop dat zijn achterneefje later ook medicijnen zou gaan studeren.
Uitvaartadvies:
een koopje!
Regelmatig verwelkomen wij bij Monuta nieuwe medewerkers met cake en een korte presentatie. Nu is de cake helaas komen te vervallen, alles gaat immers via Teams. Maar de uitleg over ontwikkelingen in de uitvaartbranche, de uitvaartverzekeringsmarkt en het werk van financieel adviseurs is gebleven. Met name dat laatste leidt steevast tot verbaasde reacties.
Uitkering levensverzekering:
uitzondering op uitzondering
De statistieken liegen er niet om. Van de getrouwde stellen en geregistreerde partners gaat één op de drie uit elkaar. Vorig jaar ging het in totaal om 32.776 stellen, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Omdat er zoveel mensen uit elkaar gaan, zet bijna iedereen een uitsluitingsclausule in zijn testament. Die bepaling zorgt ervoor dat als een erfgenaam gaat scheiden, de erfenis niet voor de helft bij zijn ex terechtkomt. Maar die clausule is vaak niet van toepassing op de uitkering van de levensverzekering.
Hou het gezellig,
adviseer een executeur!
In het erfrecht wordt het overlijden niet gezien als het einde, maar als een begin. Het begin van een periode waarin veel moet gebeuren. Van het geven van een opdracht aan de uitvaartondernemer tot het verdelen van de nalatenschap tussen de erfgenamen. Een periode waarin helaas ook veel dingen mis kunnen gaan. Adviseer daarom een executeur. Of specialiseer u hierin als financieel adviseur en pak zelf die rol.
De (on)zin van
een uitvaartverzekering
Als financieel adviseur bent u goed opgeleid, u beschikt over vakdiploma’s en u bent de vraagbaak voor uw klanten. Het geven van een passend advies is uw taak waar u zich voor meer dan 100% inzet. U merkt dat de gemiddelde klant over het algemeen onwetend is over het financieel afdekken van risico’s. Toch hoort u zo af en toe dat sommige klanten een uitgesproken mening hebben over bepaalde financiële risico’s. Dat is prettig want dan is er door uw klant al enigszins nagedacht over het af te dekken risico.
Advies waar u niets aan
verdient, behalve vertrouwen
Uw klant wil zekerheid. Dat komt mooi uit, want u adviseert verzekeringen. Daarmee kunt u allerlei onheil niet voorkomen, maar u kunt er wel voor zorgen dat uw klant (of zijn gezin) door dat onheil niet financieel kopje onder gaat. Dat is natuurlijk fantastisch, maar daarmee is slechts een deel van het probleem opgelost, namelijk de financiële kant. Maar is uw klant daarmee eigenlijk wel voldoende voorbereid op de toekomst? Daar wil ik het in deze blog met u over hebben.
Rente: leg dat maar
eens goed uit!
‘Als je het niet simpel kunt uitleggen, snap je het zelf niet goed genoeg.’ Aan deze uitspraak moest ik laatst denken, toen ik mijn buurman – die overigens niets met de financiële wereld te maken heeft – probeerde uit te leggen hoe het zit met de lage rentestand en welke invloed dit heeft op de verzekeringspremies. Het deed mij beseffen hoe moeilijk het voor een leek moet zijn om de financiële wereld te doorgronden.
Een verzekeringsuitkering! Zeg maar
dag tegen je toeslag?
Als u met uw klant spreekt over een levensverzekering, dan staat u vast ook even stil bij de erfbelasting die de begunstigde moet betalen (art. 13 Successiewet 1956). En hoe u die wellicht kunt voorkomen door ‘premieschenking’ of ‘kruislings verzekeren’. Daarnaast is het goed om in te gaan op de gevolgen voor de inkomstenbelasting bij de begunstigde. En dan niet alleen op de box 1-heffing bij bepaalde periodieke uitkeringen, maar ook op de gevolgen van een stijging van zijn box 3-vermogen.
Geen
erfbelasting!
Uw klant overweegt een uitvaartverzekering of overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Dat is het moment waarop u als adviseur uw toegevoegde waarde laat zien door over de erfbelasting te beginnen. Nadat u het premieschenkingsarrest en het fenomeen kruislings verzekeren hebt besproken, trekt u het onderwerp wat breder.