Wie zegt u? ...maar die ken ik helemaal niet!
‘Assurantiekantoor Goed Voor Mekaar ’? Die ken ik helemaal niet, mijn financieel adviseur heet heel anders.’ Dit hoorde ik laatst weer van een collega van ons Klant Contact Center van Monuta. Het komt vaak voor dat klanten van intermediairs ons bellen met vragen, maar niet meer altijd weten wie hun intermediair is ...
Een belangrijke oorzaak volgens ons is dat intermediairs worden overgenomen. Daarmee verdwijnt de herkenbaarheid voor de klant. Als Monuta verwijzen wij de klant dan naar de ‘nieuwe’ intermediair. ‘Geen probleem, dit is het telefoonnummer.’ Maar natuurlijk, we zien veel liever dat de klant deze adviseur zelf kent.
Zorg dat je het persoonlijk contact met je klant houdt
Wij zorgen ervoor dat we betrouwbaar zijn en eerlijk zakendoen. Dit doen wij voor onze klanten, maar ook voor onze intermediairs. Wij verwachten dat ook van hen, net zoals zij dat ook van ons mogen verwachten en ons daarop mogen aanspreken.
Tip: neem contact op als de gratis kinderverzekering vervalt
Het vervallen van de gratis kinderverzekering op 18-jarige leeftijd is zo’n moment om contact op te nemen met je klant. Als Monuta informeren wij de klant natuurlijk ook, maar voor het intermediair is dit de kans om je meerwaarde aan te tonen. Naast dat je hiermee invulling geeft aan je zorgplicht, biedt het je ook commerciële kansen.
Nazorg aan bestaande klanten is en blijft altijd belangrijk!
Voor Monuta, maar ook voor het intermediair waar wij zaken mee doen. Voor klanten is het belangrijk dat zij inzicht houden hoe ze zijn verzekerd en weten of dit voldoende is. De toezichthouder heeft hier ook voortdurend aandacht voor. Klanten moeten weten waar ze aan toe zijn en geen onverantwoorde risico’s nemen.
Voor de invulling van nazorg is het belangrijk dat je duidelijke afspraken maakt met je klant zodat hij weet waarvoor hij wel of niet moet betalen. Daar ligt een waardevolle rol voor jou!
Wist je dat …
… Monuta je kan helpen bij het benaderen van klanten?
Wij hebben brieven beschikbaar die jou helpen bij het contact met de klant. Bijvoorbeeld om klanten te benaderen als de gratis kinderverzekering afloopt. Doe er je voordeel mee!
… er een nieuwe Wet bescherming klokkenluiders is?
Heb je een of meer werknemers? Dan moet je als financiële dienstverlener een interne meldregeling hebben, de klokkenluidersregeling. Dit gaat over het melden van misstanden binnen je bedrijf. In het verleden gold er een ondergrens van 50 medewerkers, maar met de Wet bescherming klokkenluiders is deze grens voor financiële instellingen vervallen. Zorg dus dat ook jouw interne meldprocedure in orde is en misschien kun je het wel combineren met jouw bestaande incidentenregeling. Meer informatie hierover kun je vinden op de speciale website!
… de Vergelijkingskaart er is!
Je hebt het vast al gelezen. Per 1 april 2023 is het Dienstverleningsdocument (DVD) vervangen door de Vergelijkingskaart. De informatie op de Vergelijkingskaart is aantrekkelijker en makkelijker te begrijpen en gebruiken. Er geldt een overgangtermijn van zes maandenom je huidige Dienstverleningsdocument te vervangen. Op haar website heeft de AFM een speciale pagina ingericht. Hier kun je meer informatie vinden!
Arjan Schrooten heeft vele jaren bij een grote adviesorganisatie/verzekeraar gewerkt, eerst in verschillende commerciële functies, later in compliance. Als Compliance en Privacy Officer bij Monuta helpt hij de organisatie om ervoor te zorgen dat zij voldoet aan wet- en regelgeving. “Ik adviseer hierover, ondersteun en controleer of alles goed gaat waar dat nodig is.”