Overslaan en naar de inhoud gaan
Afbeelding
Plakje Troost® van Monuta

80% spreekt nooit over afscheid

Apeldoorn, 23 oktober 2023 

Openheid over afscheidsthema’s is nog steeds een gevoelig punt onder Nederlanders. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Monuta. 79% zegt zelden of nooit over hun eigen wensen rondom afscheid te praten. Over de voorkeuren van dierbaren wordt ook amper gesproken, geeft 81% aan. Reden voor de jarige uitvaartorganisatie om een vertrouwde gespreksstarter in een nieuw jasje te introduceren: de uitvaartcake. Met de naam Plakje Troost® nodigt Monuta iedereen uit om het gesprek over afscheid aan te gaan.

Cake blijft een klassieker
Hoewel er in de afgelopen eeuw veel veranderd is op afscheidsgebied, lijkt openheid over afscheid nog niet vanzelfsprekend. Ter gelegenheid van haar 100e verjaardag heeft Monuta daarom de klassieke plak cake nieuw leven ingeblazen. Eten is een van de meest laagdrempelige thema’s rondom het afscheid. Het onderzoek toont aan dat de welbekende cake nog steeds in de top drie staat. Nederlanders serveren het liefst belegde broodjes (28%), gevolgd door bittergarnituur (24%) en dus cake (12%). De mogelijkheden voor de catering zijn tegenwoordig talrijk, toch associëren Nederlanders een uitvaart vaak met koffie en cake.

Monuta lanceert nieuwe cake: Plakje Troost®
“Cake is van oudsher een prachtig symbool bij het afscheid. Het is vertrouwd en dat is fijn om je aan vast te kunnen houden in een emotionele tijd.”, vertelt Corné Mulders, directeur Uitvaartzorg bij Monuta.  Het onderzoek laat zien dat de helft van de Nederlanders cake passend vindt bij het afscheid (49%). Vooral omdat het een mooie traditie is, zegt 46% van de ondervraagden.


“Dit jaar bestaat Monuta 100 jaar.  Daarom lanceren we een nieuwe eigen cake. Hij wordt speciaal voor ons gebakken door gespecialiseerde cakebakkers van een familiebedrijf. Vanaf nu krijg je bij Monuta altijd deze cake, met de naam Plakje Troost®. Met een bijzonder ingrediënt: citroenmelisse. Een oud kruid dat rust geeft in emotionele situaties.” Alles over de cake en de rol van cake bij afscheid is te lezen op  monuta.nl/plakjetroost.

Afbeelding
cake

Open over afscheid zijn
Ondanks dat Nederlanders aangeven het niet vaak te doen, vinden zij het toch wel belangrijk om over hun eigen afscheidswensen (49%) en die van hun dierbaren (60%) te praten. Mulders: “Dat is precies wat wij willen stimuleren: open over afscheid zijn. De keuze voor het eten kan dan een gespreksstarter zijn. Cake is een heel vertrouwde, fijne optie. Maar er zijn ook tal van andere mogelijkheden om het afscheid  persoonlijk te maken. Wij ondersteunen nabestaanden  in het vormgeven daarvan. Maar dan is het wel belangrijk dat je dit ook al bij leven met je dierbaren bespreekt of noteert, zodat zaken niet onbesproken blijven.” De belangrijkste reden voor het vastleggen van wensen is dat nabestaanden niet met vragen achterblijven (48%), blijkt uit het onderzoek. Maar ook dat zij ruimte hebben voor hun verdriet en niet al teveel met dit soort praktische dingen bezig hoeven te zijn (41%).

Regionale verschillen
Open over afscheid zijn, gaat sommige provincies beter af dan andere. In Utrecht (28%), Friesland (28%), Overijssel (27%) en Noord-Brabant (26%) praat men met dierbaren vaker over de eigen afscheidswensen dan in andere provincies. Flevolanders (47%), Utrechters (43%) en Brabanders (42%) hebben vaker hun afscheidswensen vastgelegd dan de gemiddelde Nederlander (37%). Groningers hebben hun wensen het minst vaak vastgelegd. Daar laat 70% geen informatie achter voor nabestaanden. In de rest van Nederland is dat 63%. 

Afbeelding
Infographic Plakje Troost®

Over het onderzoek
Het onderzoek naar het bespreken van het eigen afscheid en de voorkeuren voor eten en drinken is uitgevoerd door Marketresponse in opdracht van Monuta. Het veldwerk vond plaats in september 2023. De deelnemers vulden een online vragenlijst in. In totaal bestond de representatieve steekproef uit 1.864 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Per provincie hebben er minimaal 145 deelnemers de vragenlijst ingevuld.